En väldigt annorlunda julafton!

Det var en väldigt märklig julafton i år, det är en sak som är säker! Vi gick upp tidigt och gjorde oss i ordning för att åka till Sriracha Tiger Zoo, ett stort zoo 30 minuters taxifärd från Pattaya. Vi anlände vid 10-tiden och gick raka vägen för att mata kameler, hästar och rådjur, vi var barn på nytt :) Efter en stund får vi syn på tigerungarna, herregud vad söta! För 150 baht fick man lov att komma in till dom, mata dom med mjölk ur nappflaska och ta foto. Världens mysigaste små djur, synd att dom växer upp till slut... Satt ett bra tag och kelade med dom små liven, jag och Tomas var helt saliga :) Efter det gick vi på tigershow och det var minst lika coolt. Påminde lite om cirkus, mysigt! Dagen gick rätt fort, och vi hade en bra dag på zoo. Vi fotades även med en stor fullvuxen (antagligen nerdrogad tyvärr) tiger, gorilla och Tomas fick klä sig i skorpioner och bli fotad :) Vi kom hem vid 15.30 och åt jullunch (grekisk sallad) sen gick vi upp och vilade lite. Julafton blev inte direkt firad, och det var väl inte vår tanke heller egentligen. Känns bara fel när man ändå inte får in all julkänsla till 100%. Nästa år ska jag börja fira jul redan i augusti som kompensation!

Igår på juldagen så tog vi sovmorgon. La oss på stranden vid 13-tiden och då kom där en man gående med sin papegoja och frågade om vi ville bli fotade. Why not liksom, vi är ju så vana vid att posa med djur nu ;) På kvällen bokade vi bio, Sherlock Holmes 2 tänkte vi se. Först skulle vi äta, och efter en stund bestämde vi oss för McDonalds. JISSES vad gott det var!!! Har bestämt oss för att äta där imorgon också, sjukt att man kan ändra sig från att avsky McDonaldsmat till att nästan längta efter det :) Efter maten kilade vi upp till bion, Major Cineplex heter det, och den var ENORM! Filmen var dessutom grymt bra, se den! Gick hem vid 12-tiden och passerade vår lobby, och i baren står en thaitjej som jobbar och på sig har hon en röd/svart klänning som jag varit på jakt efter sen dag 1 här i Pattaya. Har letat överallt, i alla marknadsstånd och affärer men utan resultat. Eftersom vi inte har mer än en dag kvar här, och jag inte lär hitta en likadan någonstans så frågar Tomas (såklart, vad hade jag gjort utan honom i vissa lägen?) var tjejen köpt den. Hon berättade att hon köpt den av gatusäljare som springer förbi här med jämna mellanrum, tidigare under dagen. Jaha tänkte vi, det var ju inte till så stor hjälp. Men vänta sa hon, du kan få köpa min! Hon hade använt den i 12 timmar, och hon hade köpt den för 400 baht men jag kunde få den för 300. Helt sjukt tänkte jag, när hon bad mig följa med till toa så jag kunde få pröva den. Den satt helt perfekt och är såååå snygg! Klappat och klart, klänningen blev min och det har jag helt och hållet Tomas att tacka för :)

Idag ringde klockan vid 07.45 och vår songthaew hämtade upp oss vid 09.00 för att ta oss till båten. Igår bokade vi in en "3 islands trip", en båttur med snorkling och fiskning på 3 olika öar. Vågorna var SJUKT höga och vår speedboat kastades upp och ner. Efter ett tag stannade vi mitt i havet och kastade ankar för att fiska. Jag fick en minimal fisk som jag tyckte fruktansvärt synd om, dessutom gungade båten nåt enormt. En kille svimmade och spydde och resten av oss var gröna i huvudet trots sjösjuketabletter, så vi fick köra in till land så att alla vi som mådde dåligt fick hoppa av. Vi gick iland på en ful ö med massa indier, och överallt stod det skyltar om att man inte fick göra sina behov i naturen för då fick man 1000 baht i böter... Efter ett tag åkte vi vidare till Koh Larn, denna gången såg vi en annan del av ön. Solade och badade och njöt av thailunch...mm vad gott...? :) När vi var klara var det dags för snorkling, synd bara att det var så vågigt på havet, för sikten var inte precis klar.

Ikväll blir det bara lugnt, åker upp till Bangkok imorgonkväll för att åka till Sydney på morgonen den 28:e, ska bli sjukt spännande, lite nervös är man över allt som väntar en... Träffade en sjukt trevlig australiensare idag på båtturen, det är otroligt hur artiga och trevliga dom är! Killen som heter Jay bor vid Perth, så vår plan lutar lite åt att åka dit efter vi varit i Sydney någon månad. Han sa att man tjänar runt 280 kronor/timme av att jobba på farmer - precis det vi vill göra! Nåja, tiden och ödet får utvisa var vi ska ta vägen...

Att bli ägd av en elefanthona...

Idag ringde klockan tidigt och vi gick upp och åt frukost runt 9.30. 9.40 kommer kära taxichauffören och skulle hämta oss, 20 minuter för tidigt, så det blev takeawaykaffe i vattenflaska istället för frukost i lugn och ro... I taxin upptäcker vi att kameran inte finns där vi vill ha den, utan den ligger snällt och väntar på hotellrummet. Kul. Efter 5 minuters onödigt käftande om vems fel det var att kameran låg kvar hemma så får Tomas (såklart, världens bästa envisa fixare) taxin att vända och köra tillbaka till vårt hotell så vi kunde hämta kameran. 99% av dagens foton togs med våra iPhones, men kameran är ändå alltid bäst att ha med, fall i fall liksom :) Hursomhelst, vi anlände till elefantsafarit vid 10.45, och köpte bananer för 100 baht (på gatan kostar dom 20) som vi skulle mata elefanterna med. Framför mig stod en rysk tjej och mesade med sina bananer, hon såg nästan livrädd ut när hon skulle mata dem. Efter att ha stört mig på henne ett tag så tog jag min klase med bananer som satt i ett snöre, hängde dem på vänsterarmen och gick fram, nära, till elefanten för att visa ryskan hur saker och ting går till! Med min högerhand sträcker jag fram en banan och elefanten slukar den i ett nafs, tror inte ens hon tuggade den... I detta ögonblick får hon syn på min klase (jag hade ungefär en fjärdedels bananträd hängande på min arm) och bestämde sig för att ta den. Hela. På en gång. Elefantjävlen virar in snabeln runt min arm, drar den mot sin mun och jag tittar in, upp i det stora gapet som väntar och får PANIK. Hon får tag i min klase och sliter av den från min arm, hon sket liksom i att den satt fast i ett snöre runt armen, hon skulle ha den, punkt slut! Aj. Livrädd var jag och vad händer då? Jodå, reseledaren fotar skiten! (Lite tacksam är jag i efterhand för jag har VÄRLDENS roligaste foto på mitt panikansikte när jag är invirad i elefantsbabel) Jisses, jag var helt säker på att bli av med min arm där, djuren är ju sinnessjukt starka! Efter mitt trauma så fick vi uppleva elefanttrekking, jag och Tomas i en korg uppe på elefantryggen, ner i åar och genom djungel, en jäkligt häftig upplevelse. Resan på 45 minuter gungade lika mycket som båten till Koh Tao, men det kan det vara värt :) Efter elefantturen promenerade vi i djungeln och fick lära oss massa saker av vår reseledare, bland annat hur man gör thailändskt silke, sjukt intressant. Rundan avslutades med rafting över en å och en tripp i vagn dragna av oxar. Efter thaibuffén så åkte vi taxi hem och kilade sedan ner till stranden. Vi lovade oss själva att inte handla mer av försäljarna och det slutade med att vi åkte jetski i en timme för 1200 baht :) Min kropp är helt förstörd nu, har ont i varenda muskel men det var det värt! Särskilt när Tomas körde så fort och sedan svängde så att jag flög av som en hal gummiboll... Folket på stranden hade visst sett det, önskar att jag kunde göra detsamma :) En bra dag! Imorgon är det julafton, och ja, det svider lite att allt inte är som det brukar, men vi gör det bästa av dagen genom att åka till Tigerzoo för att mata tigerbebisar :)

Koh Larn, jetski och fotskrubb

Igår hade vi bestämt oss för att ta båten (jag som aldrig mer skulle sätta min fot i en båt) till Koh Larn, en fin ö utanför Pattaya. Sagt och gjort, vi gick upp tidigt och gick till vårt nya favoritcafé Loaf och handlade frukost, bullar med smör och sylt, en baconsnurra och kaffe. Packade ner alltsammans i en påse och hittade 2 vespataxis som tog oss till piren. Vi fixade biljetter och satte oss tillrätta i båten och såg fram emot att äta nybakta bullar till frukost....var fan är påsen? Jodå, den hängde så fint kvar på vespan som nu var long gone... Kul! Vad gör Tomas då? Han har under åkturen till piren lyckats få numret till vespachauffören, så han hoppar av båten och får personen som säljer båtbiljetter att ringa upp killen, och köra tillbaks med vår frukost :) Nära att vi missade båten också, men efter lite ivrigt och envist fixande av Tomas så satt vi där med vår frukost på väg till Koh Larn, helt jäkla fantastiskt! :) Väl framme på ön dök vi ner i 2 solstolar och njöt! En riktigt mysig ö, varmt, klart vatten och fin utsikt. Hyrde moppe och körde upp till viewpointen och kollade, riktigt fin utsikt! Fick även klappa hajar som sedan skulle bli mat till hungriga turister... Hemskt, utanför restaurangen fanns stora kaklade kar överfyllda med humrar, krabbor, musslor och hajar, och där fick man välja ut vem skulle bli ens offer för middagshungern... Nejtack, jag nöjde mig med att klappa en stackars haj som antagligen inte lever mer idag. Resten av dagen bestod mest av solning och badning. Efter 7 timmar på ön var det dags för hemfärd. Trötta och hungriga gick vi raka vägen till Loaf och köpte kanelbullar och mjölk - hej himmelriket! Vi fyllde sedan ut kvällen med lite fotskrubb på en liten liten salong som var riktigt svår att hitta. I alla delar av Thailand jag varit i så hittar man fotskrubb var man än tittar, men Pattaya är lite annorlunda... Här hittar man mest massage med "4 hands - 2 beautiful ladies" eller massageställen med reklamskyltanför med halvnakna tjejer på. Nejtack igen :) Sist jag var i Thailand lovade jag dyrt och heligt att inte göra pedikyr här fler gånger, men man glömmer tydligen snabbt för igår föll jag för det igen :) Och igår lovade jag mig själv ytterligare en gång att aldrig göra det. Thailändsk pedikyr är inte att måla tånaglarna och peta upp nagelbanden, utan det är att med en tång försöka klippa naglarna så att de så mycket som möjligt liknar en klo. Eller en trekant om man så önskar. Jag grät lite inombords när jag såg mina "nya" tånaglar, som jag dessutom får betala för...men men, de växer väl (?) ut igen :)

Idag hade vi bestämt oss för en slappedag, gick upp runt 10 och åt frukost i lugn och ro. Googlade lite och kom på att det fanns en vattenpark här i Pattaya som verkade rolig med massa vattenrutschbanor och pooler, så vi bestämde oss för att åka dit. Efter ungefär 40 minuters färd med songthaew som körde fel 3 gånger (han fick dricks för det, för att han var så söt) så var vi äntligen framme. Wow, vilken sjukt häftig vattenpark...var är den? Irrade runt och hittade tillslut något som kunde vara en vattenpark, eller ett förfallet råttbo med en rutschkana :D Nåja, så illa var det inte, men jag & Tomas åkte kanan varsin gång och sen lämnade vi stället, gick runtom staketet och la oss på stranden istället :) Fick syn på jetskis och kunde inte låta bli...prutat och klart, 1600 baht för att åka på varsin vattenscooter i en halvtimme. Den halvtimmen gick FORT och jag har inte skrattat så mycket på länge :) Sista 5 ministrarna körde vi tillsammans, Tomas lyckades välta vattenscootern (Tomas, kan man trilla med denna tror du? Nääädå, oroa dig inte Sandra, det är nog omöjligt...) Sååå....där låg jag i vattnet med en alldeles för stor flytväst och såg ut som ett flöte bredvid jetskin, där Tomas satt och skrattade :) Skrattade lika mycket själv, och med en enorm flytväst som kasade upp i nacken så jag inte kunde röra mig så var det inte så lätt att hoppa på igen. Men kul var det! Efter åkturen la vi oss på stranden och sa no thanks, no thanks, no thanks och no thanks till alla 14000 försäljare som ville sälja allt från manikyrset till vårrullar till oss. Okej då, några försäljare lyckades :) Köpte ett riktigt fint påslakansset i satin, mörkrött med thailändska mönster och elefanter, can't wait tills jag får sova i det hemma i Sverige! Lite frukt och en ny sarong blev det också, det är löjligt hur mycket man kan pruta! Priset börjar på hur mycket som helst och slutar med att man får det för en tiondel av vad de sagt från början, I like Thailand! :) Vid 17-tiden hade vi fått nog och tog en songthaew tillbaks (som också körde vilse) till Pattaya City. Imorse googlade vi lite och kom fram till att "Hasses" är en svensk restaurang en bit från vårt hotell, som har köttbullar, korv med mos, räksallad, pannkakor, våfflor... SVENSK MAT! Som jag längtat, det är sjukt. Åkte dit och åt köttbullar med stuvade makaroner och våfflor till efterrätt. Jag mumlade mellan tuggorna "mmmmm, fan va gott" igenom hela maträtten tills allt var uppätet, det är galet hur mycket man kan sakna svensk mat efter bara en månad utomlands! Efter maten gick vi till vår nya "vän" som sålde en elefanttripp till oss imorgon, 400 baht i rabatt utan att ens pruta, det är vänskap det ;) Så imorgonbitti ringer klockan tidigt, och sen kommer taxin och hämtar oss och kör oss till elefantsafari, ska bli hur spännande som helst! :)

Eftersom bilderna inte riktigt vill laddas upp idag så finns dom i mobiluppladdningar på facebook...

Visarun & 24-timmarsresa

Så har det blivit hög tid för Visarun, och vi bestämde oss för att skippa att komma tillbaka till Koh Tao eftersom den ön består av en gata och strand. Har spenderat nästan en månad på stället och har man myror i kroppen så tröttnar man rätt fort. Med lite hjälp från boende på Tao så fick vi tips om en bra resebyrå, resa från Koh Tao-Chumphon-Ranong-Myanmar+Visarun-Chumphon-Bangkok för 2150 baht, som hittat! Resan började igår, måndag, med båtjävel (ursäkta) från Koh Tao till Chumphon... Jisses, den resan var lika illa som att åka till ön, och jag som trodde att vågorna lugnat sig lite. HAHA. Folk spydde till höger och vänster och där satt jag med min extrema kräkfobi och önskade att jag befann mig nån heeeelt annanstans. Efter 1,5 timmes plåga så kom vi fram, gröna i ansiktet och alldeles saltiga av allt vatten. Kvickt och lätt kastades vi in i en minibuss, 2,5 timmes resa till Ranong. Väl framme fick vi stämpla våra pass, åka båt (gode gud hörde inte min bön om att aldrig behöva åka båt igen) över till Myanmar, stämpla våra pass igen och som "bonus" fick vi åka buss en liten runda upp till en resort där man kunde få handla på Taxfree. Kom igen, varför? Där klampar vi in med saltiga kläder och slitna flipflops till en fet resort med massa snobbiga och välklädda människor. Hej jag heter Sandra och jag är VÄLDIGT felplacerad. Nåja, köpte en hel del godis, daim och bounty på kärt återseende :) Eftersom vi bara hade ätit 2 mackor och det nu hade gått 8 timmar utan mat så satt godiset FINT! :) Buss tillbaka till båten, stämpla passen igen, sen 2,5 timmes minibussresa tillbaks till Chumphon. Väl där var klockan 20.00 och vi fick maaaat! Salamipizza och turkdusch inne på restaurangens toalett, gissa om jag njöt av att få bort saltet :) Nästa buss som skulle ta oss till Bangkok gick 21.30, var trött som en häst men kunde inte sova... Hade köpt valium på apoteket, men jag fegade och tog bara en halv. Inget hände. Tog en halv till och ännu mindre hände. Tog en sista halva och sen minns jag inte mer :) Kanske inte riktigt så illa, men FAN vad man uppskattar att kunna sova på en busstur som tar 8 timmar! Klockan 05.00 stannade vi på Bangkoks busstation och hade inte en susning om var vi skulle ta vägen. Vi ville till första bästa och närmsta strand och en kille erbjöd taxi till Pattaya för 1800 baht per person. Nejtack sa vi och då fick vi åka för 200 baht istället. Makes no sense, men glada var vi för vårt pris som vi fick :) Hela grejen är att ingen av oss vet ett skit om Pattaya, jag vet bara att där finns mkt "flickor" men att där ska va fina stränder... Nåväl, efter 2,5 timmes bilfärd blir vi avsläppta på piren och taxichauffören pekade att guesthouse fanns "ditåt". Okej. Men var f-n är stranden? Yra i pannan letar vi upp Starbucks, köper wifi och kaffe och googlar guesthouse. Jodå, Valentines guesthouse lät bra och en songthaew körde oss dit för 150 baht. Perfekt! Jag har aldrig älskat en säng, lakan, ac, städat rum och tystnad så mycket som när jag placerade mitt huvud på kudden 9.30 imorse :) Jisses vad skön säng, alldeles rena vita lakan, vi har varm dusch med en rejäl stråle (lyckan är total - jag slipper duscha i en hink med kallt kranvatten!!!) och allt är alldeles alldeles...underbart! Efter en fantastisk powernap gav vi oss ut på stan och utforskade Pattaya. Här är billigt som fasen, thaimassage för 100 baht, det är ingenting! Åt jordgubbar, kollade in stranden och bestämde oss sedan för bodyscrub. "Get naked" sa thailändskan allvarligt och jag trodde jag hade hamnat på nåt massageställe med happy endings. Det hade jag inte, men den ingår visst att HELA kroppen ska skrubbas, allt utom...framdelen om man säger så. Låg på rygg och hon slet av handduken jag hade på mig och började skrubba...en väldigt märklig känsla, hej jag heter Sandra och jag har visst blivit felplacerad igen :) Nu vet jag hur det går till men som tur är så är jag len som en barnrumpa nu :) Imorgon blir det besök på Koh Larn eller Coral Island som det också kallas. Puss på er där hemma!

Hej doktorn - hejdå 1600 baht

Nu har jag varit sjuk i en vecka så idag kände jag att nu räcker det!!! Har testat alla möjliga thaipiller och svenska piller men ingenting har hjälpt riktigt. Kilade ner till ett apotek men det kändes som att Thaitjejen inte riktigt fattade, utan bara gav oss nåt nytt läkemedel från förrådet. Hursomhelst, gick vidare till "läkarstationen" för att kolla vad en läkarundersökning skulle kosta, och det visade sig att vi skulle få betala 500 baht var (ca 125 svenska). Tänkte att det skulle vara värt det så vi kunde få konstaterat vad det är för skit vi går och bär på. Hörde dessutom att det går nån sorts influensa här på ön, alla hostar till höger och vänster, så bättre att få riktig medicin. Nåväl, "syster" kom och hämtade oss och placerade oss mitt i rummet bland alla som satt och väntade, och där började hon ta temp, puls och blodtryck... Väldigt konstigt, men i Thailand får man bara gilla läget antar jag. Efter ett tag blir vi inkallade till doktorn (en liten man med väldigt stor näsa som läspar så mycket att jag håller på att dö av garv) Thailändare säger "l" istället för "r" så med hans halvkassa engelska blev konversationen väldigt rolig... :) Han konstaterade (något som vi redan visste) att vi hade "lunning nåååååssh" och "kåååffh" = rinnande näsa och hosta. Afan. Han kollade i halsen i 2 sekunder, lyssnade på lungorna (tror inte ens han hörde något, men han var väl tvungen att göra något eftersom han tjänade 1000 baht på oss blåögda jäkla turister) och skrev ut en rad olika mediciner. Vi tackade för oss och trodde att vi skulle gå till apoteket som man gör hemma i Sverige och hämta ut allt, men icke... Dom snälla sjuksköterskorna satt ute i receptionen och pillade med massa burkar, påsar och piller, log och sa: "It's okeeej, you can get it from your insurance... :D" Ååååh jahaa, vadå grundlurade? Grejen är att vi kryssade i en liten blankett om våra uppgifter, bland annat vad vi har för typ av försäkring, och thaiarna vet att de kan lägga på en hel del på kostnaden, eftersom vi turister får ut det från försäkringsbolaget. Jo tjena, synd bara att självrisken är på 1500 kronor. Nåja, 500 baht för lite snicksnack med doktorn och 1100 baht för 4 olika sorters mediciner... Orka! Well well, blir jag inte frisk efter detta sån kan "lunning nåååssh" doktorn räkna med att ha mig i hasorna!!! Har aldrig sett så konstiga och färgglada mediciner innan, ska bli intressant att se hur dom kommer att verka...

Nåja, har bott på vårt nya boende nu i ett par dagar och stället suger. Där är varmt, kvavt, ibland försvinner vattnet, myrorna invaderar och sängen är stenhård! Dessutom låter fläkten som om den ska lossna från väggen vilken sekund som helst. Jag vill ha Sverigesäng, Sverigedusch och Sverigemat! Men annars har vi det bra :) Så länge vi blir friska så tror (hoppas) jag att det mesta ordnar upp sig. Det tar på en att gå och ha ont i halsen och må dåligt 24/7. När man dessutom inte kan sova som man ska så blir det jäkligt påfrestande. Häromnatten tog jag överkastet som liggunderlag, öppnade kylskåpet och la mig framför och låtsades att jag låg med ac:n (som vi inte har) igång :) Jag lyckades somna iaf! :) Nu har det blivit dags för pizza på Hacienda... Saknar er där hemma!

Att smygduscha i ett obetalt rum...

Fixade nytt boende idag eftersom det var HELT omöjligt att bo kvar på Sairee Cottage där vi bor bu eftersom någon hade bokat vårt rum... Säkert. Nåja, eftersom vi har betalt till imorgon så ville vi inte gärna betala dubbelt, så idag gick vi ut på gatorna och frågade om någon hade rum lediga. Thailändarna är inte så villiga till att låta en boka ett rum i förtid, om man inte checkar in samma dag, men denna snälla tjej förstod engelska och lät oss checka in dagen efter, stanna i 5 nätter och ÄVEN få nyckeln till rummet. Detta innebär att hon förlorar 400 Baht eftersom ingen kan bo där inatt... Nåja, vi var lyckliga för det, åkte hem och packade och gjorde oss klara för flytt dagen efter. Saken är den att vi har haft kalldusch sen dag 1 här på ön, och kvällarna har blivit ganska kyliga på sistone, och en kalldusch är inget man direkt ser fram emot när solen gått ner... Tjing-tjing sa det i våra huvuden då vi kom på det faktiskt finns varmdusch på det nya stället som vi i och för sig inte har tillträde till förrän imorgon (punktpunktpunt) :) Så vi packade duschgrejer, smög förbi receptionen som 2 jävla turister med varsin väska på ryggen, snabbt som fan in i rummet, stängde och låste ;) Vågade inte tända lampan ifall någon skulle se, så i halvmörker slängde jag av mig kläderna för en efterlängtad varmdusch...vad händer? INGEN JÄVLA STRÅLE FRÅN DUSCHEN!!! Där står jag som ett fån och tror att jag skulle få en varmdusch gratis. HA HA HA! Strålen var ungefär lika stark som när det duggregnar ute, dessutom var den kall. Kul. Fick istället tvätta mig i vasken, kallt och jävligt, och att skölja ur balsam ur relativt långt hår med liten minimal vattenstråle går sådär bra. Jag fick assistera Tomas med att hälla vatten på honom med plastskålen man egentligen har till för att "spola" i toaletten med.... Så nu sitter vi här på en restaurang med varsin halv cheeseburgare i magen och jag med balsamrester i håret... Men rena är vi i alla fall! :) Upptäckte dessutom att tjejen/ägaren satt i receptionen när vi lämnade stället, jag hade dött av skam om hon kommit och knackat på när jag stod och svor i badrummet :) Får väl hoppas att hon sätter igång duschen till imorgon när det är dags att flytta in :) Positivt är iaf att vi har wifi på rummet eftersom det ligger granne med restaurangen vi är på nu. Dessutom kommer vi slippa höra alla grodor, syrsor, fåglar och vår lilla vakthund som ligger och morrar på allt som rör sig utanför... En hel natts sömn - here I come! :)

Att kommunicera med thailändare...

I Thailand är alla döva tydligen, för alla jävlar spelar så högt på restaurangerna så att man inte kan ha en konversation med den som sitter mittemot...eller så försöker dom bara få ut oss från stället, jag vet inte :) Vi är smått irriterade idag, jäkla personal på vårt boende, inte nog med att dom (garanterat) snodde Tomas plånbok, utan dom har sagt till oss fram och tillbaka hela tiden att vi kan bo där hur länge vi vill, inte bo där, bo där till den 5 december, bo där hela december ut, checka ut en dag tidigare fast vi betalt, inte har några lediga rum fastän dom har det... Blablabla. Nu har vi spenderat lite tid för att hitta nytt ställe att bo på, men vi får se hur vi gör. Ingen i detta jävla landet kan ju engelska, sjukt svårt att kommunicera då? Suck. Har iaf planer på att boka in dykarkurs nästa vecka, ska bli spännande (om jag vågar och inte panikar loss) Äh, har ju en Master Diver annars som vill ta ner mig under ytan, bara han och jag... HAHA, usch och fy för sliskiga män! Nåja, kvällen blir nog lugn, börjar friskna till så smått men är ännu inte helt 100. Thailändska förkylningspiller är dock the shit! Riktigt bra grejer det där :) Smarta jag skulle ge mig på att bada under vår förra partykväll vilket resulterade i förkylning, halsont och en jäkla huvudvärk :( Var verkligen inte värt det, men jag antar att det är något man måste uppleva när man är här. Lyckades supa bort mina (ärligt stulna) flipflops vid stranden OCH sen hitta dom igen dagen efter, det ni! ;) Dags att lämna restaurangen innan jag får allvarliga hörselskador, ha det bra där hemma! <3

Partyparty

Har varit ett par dagars intensivt festande nu, jisses vad det tar på en. Har varit sjukt kul dock, massa nya människor och jag har övat på min engelska som aldrig förr :) Fick för oss att nattbada häromkvällen, alla klarade det galant utom jag som har dragit på mig världens jäkla influensa :( Halsont, huvudvärk och snoret slutar inte att rinna, lagom kul. Vädret har varit lite sisådär, blåsigt som fan idag. Tänkte dra på en snorkeltur när havet har lugnat ner sig. Nåja, det får bli ett kort inlägg idag, take care at home! :)

TUPPJÄVEL

Ååååh vilken natt! Andra natten när man äntligen kan sova utan fläktens bräkiga brummande jävla ljud eftersom det inte är stekheta nätter längre, och vad händer då... Eftersom det regnade igårkväll så kom hela Thailands grodkör ut ur sina små bon och körde Koh Taos famous rockkonsert made by frogs! MAJ GAD vad det lät! Grodorna överröstade ALLT på denna planet, tänk 2 miljoner grodor som sitter runt vår bungalow och sjunger, quaaaackquuuaaackbrääääkbrääkquaaaack! Trodde jag skulle lägga in mig frivilligt på psyket men tydligen hann jag somna innan jag traskade dit. Vaknade istället vid 7.15 av att någon bankar ihjäl sig på vår ytterdörr, nära ett nytt nervsammanbrott där, skakar i Tomas (jag själv vågar inte öppna och kolla) och då kommer han på att det är vår lilla loppehund som har fått fnatt och ligger och kliar sig precis mot vår dörr så att halva bungalowen skakar som ett jävla löv i en höststorm... SHIT vad rädd jag blev. Lyckas dock somna om, men sen vaknar jag någon timme senare, och då är det dags för hela Thailands fågelliv att ha allsång utanför fönstret. Hörde säkert 15 olika fågelljud som prydligt och vackert (eh, nä?) avlöste varandra... De lät i stil med grodorna, va fan, räcker det inte att EN fågeljävel, eller att EN grodjävel gör ljud? Måste allt vara så överdrivet här? Nåja tänkte jag, så länge inte tuppfanskapet börjar kuckelikua med sin hesa halvtrasiga röst....vad händer i samma ögonblick som min tanke for genom huvudet? Krrrrrwwwwuuuuuckelikwrrrruuuuu!!!! Om och om och om igen! Innan jag lämnar denna ön ska jag personligen vrida huvudet av den satans tuppen! Somnar om en liten stund, nästa sköna uppvaknande sker av vår kära personal som bankar ihjäl sig på ytterdörren "Eeeelloo, checkin oout toodääj, check ouut at iiläääven, or else joo hääve to päääj" AFAN, HAR VI INTE BETALAT VARJE DAG DOM SENASTE TVÅ VECKORNA ELLER? Jävla idioter! Dessutom lovade receptionisten att vi fick ha vårt rum så länge vi ville, nu har dom plötsligt fullbokat från och med den 11, så då ska vi chäääcka aaaouut SOM FAN, tro mig! Iiiih! Nog om detta :) Igårkväll var vi på Muay Thaimatch, det var sååå coolt! Lite läskigt i början, men sen gav rädslan sig.. Galet, ena svensken knockade motståndaren så han fick sys i pannan (mitt på en plaststol bland publiken blev han ihopsydd, jisses vad sterilt dom kör här i detta risland ;) En riktigt bra kväll var det iaf, ser gärna på fler sådana matcher.

Just nu sitter vi på Simple Life och har ätit Asian Breakfast (rissoppa med vidrig konstistens, tänk utspädd risgrynsgröt med gröna blad i) och regnet öser ner. Kul! Fyndade 2 böcker innan, så ska hem och läsa dom om inte solen dyker fram (det gör den inte). Ikväll blir det förmodligen filmkväll på en restaurang, finns inte så mycket annat att göra i regnet :( Hittade förresten en affär som säljer biopopcorn, en papperspåse med (nästan) svenska popcorn för 4 kronor, jag är lycklig!!! :) Kram till alla där hemma <3

Idag är en SÅN dag...

Jag har hemlängtan. Och jag skäms lite över det, men så är fallet... Det öser ner på Koh Tao, jag vill hem och baka lussekatter och julpynta, lyssna på julmusik och planera årets inköp av julklappar till nära och kära... Idag har jag varit borta i 2 veckor för att vara exakt...nånting gör att det känns som en evighet! Tröttnar ganska fort på samma saker, och Tao är ganska enformigt, lite samma sak varje dag liksom. Sol, massage, mat, strand, sol, massage... Jisses vilket paradis och här har jag mage att sitta och gnälla. Nåja, tror mycket har att göra med (pms) att det snart är jul (var är julkänslan?) och att jag till råga på det är julmysaren nummer 1. En sak är säker - aldrig mera jul på nåt annat ställe än med min familj! (Bli inte ledsen mammo, snart är det jul igen :) Detta får bli ett tråkinlägg helt enkelt, idag är inte min dag bara. Jag har blöta fötter som aldrig torkar på grund av dels regn men också av luftfuktigheten som är ett faktum när det regnar. Fan, man är ju aldrig torr längre, dessutom hade jag inte tackat nej till en stor påse karamellkungenlösgodis... Det blev istället nescafe på en ful restaurang (men dock gratis wifi) :) Skärpning på mig nu, imorgon är en bättre dag! :) Kram till alla därhemma <3

Första dagen med fult väder (ca 25 grader varmt, men regn) :D

Hade min första filmkväll på en restaurang igårkväll. Skönt att sitta rakt upp och ner på världens hårdaste trästol i 2 timmar... Jisses vad man saknar små vardagliga saker fort. Skäms nästan, men en liiiiten dos av hemlängtan har jag nog :) Min svarta sköna soffa, en stor skål popcorn och en bra film på TVn...aaah :D Nåja, det går snart över :) Idag vaknade jag vid 9 efter 1 timmes snooze, gick upp och åt den traditionella frukosten: 2 toast med smör&jordgubbssylt, sen vidare en runda till stranden. Fula moln idag på himmeln så jag kokosoljade in mig snabbt som attans och låg på stranden i typ 3 timmar innan ösregnet kom. (Solen tar väldigt bra trots moln ;) Gick upp och satte oss på Lotus och åt soppa. Väldigt god sådan, påminde om mammas höstsoppa <3 Fick rosa ris till, lite halvskumt men jag mår bra än så länge iallafall :) Efter middagen stack vi hem till bungalowen, läste och lyssnade på regnet. Tog en powernap i 2 timmar (det tar hårt på en att ha semester) och just nu sitter vi på Simple Life med varsin cheeseburgare i magen :) Har laddat ner monopol på mobilen så det är vad vi gör på kvällarna innan läggdags numera ;) Orkar inte slösa bort varje kväll på fest och annat skit som finns här på ön, vi kör på sällskapsspel istället haha ;) Imorgon är det Muay Thai match, och vi funderar på att gå och kolla. Får se var dagen tar oss helt enkelt. Ps. Ge mig en stor fet gul fluffig lussebulle! <3

I'm in love with a monkey

Har bara kört runt på våra vespor idag, vädret har varit lite halvkonstigt, varmt som attans men ganska molnigt. Tog en vilopaus på stranden, läste lite och kände på vattnet :) Efter det tog vi en moppetur igen, försökte hitta grillspett längs några matstånd på vägen, men det slutade upp med minibananer och några andra konstiga frukter istället. Körde vidare och vid en korsning ser vi väääärldens sötaste lilla apa, jag tvärstannade och kastade mig över det lilla livet :) Gav honom en av minibananerna som var över, och satt och kelade med honom en bra stund. Jag vill ha en egen!!! Blev en del bra foto på honom, åh jag är kär :) Pizza och strawberryshake på Hacienda får avsluta denna dag, kvällen är ännu oplanerad :)

Vespatur runt ön

Gick upp i någorlunda tid idag, hyrde varsin vespa och körde... Jisses, inte nog med att dom (vi) kör på fel sida av vägen, VILKA JÄVLA VÄGAR thailändarna ligger inne med! Sjukt svårt och läskigt att köra, backe upp och backe ner, massor med hålor och grus och allt skit man kan tänka sig. MEN, jag klarade det! :) Riktig skön känsla att bara köra runt och titta på saker (vägen) ;) Stannade vid Shark Bay och badade med en random hund som visade oss vägen ner till stranden. En riktigt bra dag med andra ord! Nu blir det strax hemfärd för dusch och sen ev. middag med Daniel & en koll på vårt eventuella nya boende :) Adjö för mig!