Koh Larn, jetski och fotskrubb

Igår hade vi bestämt oss för att ta båten (jag som aldrig mer skulle sätta min fot i en båt) till Koh Larn, en fin ö utanför Pattaya. Sagt och gjort, vi gick upp tidigt och gick till vårt nya favoritcafé Loaf och handlade frukost, bullar med smör och sylt, en baconsnurra och kaffe. Packade ner alltsammans i en påse och hittade 2 vespataxis som tog oss till piren. Vi fixade biljetter och satte oss tillrätta i båten och såg fram emot att äta nybakta bullar till frukost....var fan är påsen? Jodå, den hängde så fint kvar på vespan som nu var long gone... Kul! Vad gör Tomas då? Han har under åkturen till piren lyckats få numret till vespachauffören, så han hoppar av båten och får personen som säljer båtbiljetter att ringa upp killen, och köra tillbaks med vår frukost :) Nära att vi missade båten också, men efter lite ivrigt och envist fixande av Tomas så satt vi där med vår frukost på väg till Koh Larn, helt jäkla fantastiskt! :) Väl framme på ön dök vi ner i 2 solstolar och njöt! En riktigt mysig ö, varmt, klart vatten och fin utsikt. Hyrde moppe och körde upp till viewpointen och kollade, riktigt fin utsikt! Fick även klappa hajar som sedan skulle bli mat till hungriga turister... Hemskt, utanför restaurangen fanns stora kaklade kar överfyllda med humrar, krabbor, musslor och hajar, och där fick man välja ut vem skulle bli ens offer för middagshungern... Nejtack, jag nöjde mig med att klappa en stackars haj som antagligen inte lever mer idag. Resten av dagen bestod mest av solning och badning. Efter 7 timmar på ön var det dags för hemfärd. Trötta och hungriga gick vi raka vägen till Loaf och köpte kanelbullar och mjölk - hej himmelriket! Vi fyllde sedan ut kvällen med lite fotskrubb på en liten liten salong som var riktigt svår att hitta. I alla delar av Thailand jag varit i så hittar man fotskrubb var man än tittar, men Pattaya är lite annorlunda... Här hittar man mest massage med "4 hands - 2 beautiful ladies" eller massageställen med reklamskyltanför med halvnakna tjejer på. Nejtack igen :) Sist jag var i Thailand lovade jag dyrt och heligt att inte göra pedikyr här fler gånger, men man glömmer tydligen snabbt för igår föll jag för det igen :) Och igår lovade jag mig själv ytterligare en gång att aldrig göra det. Thailändsk pedikyr är inte att måla tånaglarna och peta upp nagelbanden, utan det är att med en tång försöka klippa naglarna så att de så mycket som möjligt liknar en klo. Eller en trekant om man så önskar. Jag grät lite inombords när jag såg mina "nya" tånaglar, som jag dessutom får betala för...men men, de växer väl (?) ut igen :)

Idag hade vi bestämt oss för en slappedag, gick upp runt 10 och åt frukost i lugn och ro. Googlade lite och kom på att det fanns en vattenpark här i Pattaya som verkade rolig med massa vattenrutschbanor och pooler, så vi bestämde oss för att åka dit. Efter ungefär 40 minuters färd med songthaew som körde fel 3 gånger (han fick dricks för det, för att han var så söt) så var vi äntligen framme. Wow, vilken sjukt häftig vattenpark...var är den? Irrade runt och hittade tillslut något som kunde vara en vattenpark, eller ett förfallet råttbo med en rutschkana :D Nåja, så illa var det inte, men jag & Tomas åkte kanan varsin gång och sen lämnade vi stället, gick runtom staketet och la oss på stranden istället :) Fick syn på jetskis och kunde inte låta bli...prutat och klart, 1600 baht för att åka på varsin vattenscooter i en halvtimme. Den halvtimmen gick FORT och jag har inte skrattat så mycket på länge :) Sista 5 ministrarna körde vi tillsammans, Tomas lyckades välta vattenscootern (Tomas, kan man trilla med denna tror du? Nääädå, oroa dig inte Sandra, det är nog omöjligt...) Sååå....där låg jag i vattnet med en alldeles för stor flytväst och såg ut som ett flöte bredvid jetskin, där Tomas satt och skrattade :) Skrattade lika mycket själv, och med en enorm flytväst som kasade upp i nacken så jag inte kunde röra mig så var det inte så lätt att hoppa på igen. Men kul var det! Efter åkturen la vi oss på stranden och sa no thanks, no thanks, no thanks och no thanks till alla 14000 försäljare som ville sälja allt från manikyrset till vårrullar till oss. Okej då, några försäljare lyckades :) Köpte ett riktigt fint påslakansset i satin, mörkrött med thailändska mönster och elefanter, can't wait tills jag får sova i det hemma i Sverige! Lite frukt och en ny sarong blev det också, det är löjligt hur mycket man kan pruta! Priset börjar på hur mycket som helst och slutar med att man får det för en tiondel av vad de sagt från början, I like Thailand! :) Vid 17-tiden hade vi fått nog och tog en songthaew tillbaks (som också körde vilse) till Pattaya City. Imorse googlade vi lite och kom fram till att "Hasses" är en svensk restaurang en bit från vårt hotell, som har köttbullar, korv med mos, räksallad, pannkakor, våfflor... SVENSK MAT! Som jag längtat, det är sjukt. Åkte dit och åt köttbullar med stuvade makaroner och våfflor till efterrätt. Jag mumlade mellan tuggorna "mmmmm, fan va gott" igenom hela maträtten tills allt var uppätet, det är galet hur mycket man kan sakna svensk mat efter bara en månad utomlands! Efter maten gick vi till vår nya "vän" som sålde en elefanttripp till oss imorgon, 400 baht i rabatt utan att ens pruta, det är vänskap det ;) Så imorgonbitti ringer klockan tidigt, och sen kommer taxin och hämtar oss och kör oss till elefantsafari, ska bli hur spännande som helst! :)

Eftersom bilderna inte riktigt vill laddas upp idag så finns dom i mobiluppladdningar på facebook...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0