Hej doktorn - hejdå 1600 baht

Nu har jag varit sjuk i en vecka så idag kände jag att nu räcker det!!! Har testat alla möjliga thaipiller och svenska piller men ingenting har hjälpt riktigt. Kilade ner till ett apotek men det kändes som att Thaitjejen inte riktigt fattade, utan bara gav oss nåt nytt läkemedel från förrådet. Hursomhelst, gick vidare till "läkarstationen" för att kolla vad en läkarundersökning skulle kosta, och det visade sig att vi skulle få betala 500 baht var (ca 125 svenska). Tänkte att det skulle vara värt det så vi kunde få konstaterat vad det är för skit vi går och bär på. Hörde dessutom att det går nån sorts influensa här på ön, alla hostar till höger och vänster, så bättre att få riktig medicin. Nåväl, "syster" kom och hämtade oss och placerade oss mitt i rummet bland alla som satt och väntade, och där började hon ta temp, puls och blodtryck... Väldigt konstigt, men i Thailand får man bara gilla läget antar jag. Efter ett tag blir vi inkallade till doktorn (en liten man med väldigt stor näsa som läspar så mycket att jag håller på att dö av garv) Thailändare säger "l" istället för "r" så med hans halvkassa engelska blev konversationen väldigt rolig... :) Han konstaterade (något som vi redan visste) att vi hade "lunning nåååååssh" och "kåååffh" = rinnande näsa och hosta. Afan. Han kollade i halsen i 2 sekunder, lyssnade på lungorna (tror inte ens han hörde något, men han var väl tvungen att göra något eftersom han tjänade 1000 baht på oss blåögda jäkla turister) och skrev ut en rad olika mediciner. Vi tackade för oss och trodde att vi skulle gå till apoteket som man gör hemma i Sverige och hämta ut allt, men icke... Dom snälla sjuksköterskorna satt ute i receptionen och pillade med massa burkar, påsar och piller, log och sa: "It's okeeej, you can get it from your insurance... :D" Ååååh jahaa, vadå grundlurade? Grejen är att vi kryssade i en liten blankett om våra uppgifter, bland annat vad vi har för typ av försäkring, och thaiarna vet att de kan lägga på en hel del på kostnaden, eftersom vi turister får ut det från försäkringsbolaget. Jo tjena, synd bara att självrisken är på 1500 kronor. Nåja, 500 baht för lite snicksnack med doktorn och 1100 baht för 4 olika sorters mediciner... Orka! Well well, blir jag inte frisk efter detta sån kan "lunning nåååssh" doktorn räkna med att ha mig i hasorna!!! Har aldrig sett så konstiga och färgglada mediciner innan, ska bli intressant att se hur dom kommer att verka...

Nåja, har bott på vårt nya boende nu i ett par dagar och stället suger. Där är varmt, kvavt, ibland försvinner vattnet, myrorna invaderar och sängen är stenhård! Dessutom låter fläkten som om den ska lossna från väggen vilken sekund som helst. Jag vill ha Sverigesäng, Sverigedusch och Sverigemat! Men annars har vi det bra :) Så länge vi blir friska så tror (hoppas) jag att det mesta ordnar upp sig. Det tar på en att gå och ha ont i halsen och må dåligt 24/7. När man dessutom inte kan sova som man ska så blir det jäkligt påfrestande. Häromnatten tog jag överkastet som liggunderlag, öppnade kylskåpet och la mig framför och låtsades att jag låg med ac:n (som vi inte har) igång :) Jag lyckades somna iaf! :) Nu har det blivit dags för pizza på Hacienda... Saknar er där hemma!


Kommentarer
Postat av: Diddi

Hahaha fy fan va du kan få mig att skratta gumman..hur går det där nere? har ni blivit friska än? Saknar dig <3

2011-12-17 @ 11:36:45
Postat av: Sandra

Va bra :) nja, vi har just påbörjat vår 4-olika-sorters-medicin-kur så vi får hoppas att det försvinner :) Saknar dig med!! Puss

2011-12-17 @ 15:29:45
URL: http://sandravictoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0