Hello again Australia...

Hej alla nära och kära.

11 dagar har passerat sen sist och mycket har hänt. Som vanligt. Jag hade ju stora problem med mitt visum - biljetten tillbaka var bokad den 10 januari, vilket innebar att jag hade cirka 3 veckor på mig för att få visumet. Ansökte direkt när jag kom tillbaks hem till Sverige, och tänkte att 'detta kommer ju gå fort'. Mailar helpdesken efter några dagar för att dubbelkolla. I ett automatiskt svar får jag 'det tar cirka två veckor att få ett svar från oss via mail..' Okej... Hur lång tid tar det då att få ett visum? Ringde immigrationsverket i Tyskland eftersom det var det enda numret man kunde ringa om man befann sig utanför Australien, och kära tanten där sa 'Nej men åååh nej, det tar alltid väldigt väldigt lång tid att få sitt andraårsvisum'... Men lägg av. Det innebar isåfall att jag hade fått flytta min flygbiljett, och det skulle kosta ca $500, vilket är ungefär 3500. Bara för att flytta skiten. När hela biljetten gått lös på 15400 så var man inte så lycklig... Jag väntade och väntade och väntade... Och oroade mig som bara den, tänk om, tänk om, tänk... Och så plötsligt, den 2 januari så damp det ner. 'Your visa has been granted...' JADÅ!! Lyckan varade hela vägen tills samma dag jag skulle åka hem, då en kär vän säger att 'Visste du att det är högst troligt att du måste gå igenom en intervju när du kommer fram? Så att säkerställa att du verkligen gjort farmjobb?' Jo men tjena. Kloka jag började ju sedan kolla flertalet avsnitt av det där Australienska gränstullbevakarna...panik. Nåja.

På tisdagen bar det av... Jag hade bestämt mig för att checka in en extra resväska - jisses med kläder som jag återförenats med hemma! Att försöka få med jackor, skor, kläder, parfymer och väskor är inte lätt... Långt om länge var jag klar, 23 och 24 kg vägde väskorna - vilket var gränsfall, men jag klarade det fint vid incheckningen förutom att jag fick en fin liten tagg med 'HEAVY' på :) Nåväl, jag är tjej...sånt kan inte hjälpas. På Kastrup köpte jag choklad och saft och kollade på film på datorn, och plötsligt var det dags för en 10 timmar lång flygresa till Bangkok. Sov som en stock, så jäkla gött! Efter det väntade 9 timmar på Bangkoks flygplats, kändes sådär... Hittade en mysig fåtölj precis vid en strömuttag - så i med datorn, kollade 2 filmer och åt choklad, strövade runt lite på flygplatsen och sen var det dags att flyga iväg igen. 7 timmar senare hamnade jag bredvid en väldigt stor kille - alltså stackare för att sitta och flyga sådär. Han sov inte en blund, han fick liksom knappt plats... Så jobbigt det måste vara! Jag sov mig igenom hela flygresan typ, kollade menyn och såg att frukosten skulle bestå av värsta goda fruktgrejen med passionsfruktssås och grejer... 'Ja mina vänner då har vi landat i Perth...' MEN KOM IGEN. Frukost då? Nåväl, nu var det dags att stressa för intervjun...som aldrig kom. Jag var så lycklig när jag entrade Perth, lukten och värmen som slog emot mig, alltså jag älskar detta stället!

Åkte tillbaks till farmen för en dusch och hämta min bil och sen tillbaks till denna älskade stad! Jetlagen har ständigt gjort sig påmind, så det har varit väldigt lugna och sköna dagar... Imorgon blir det tillbaks till farmen igen - tänkte jobba där ett par veckor till, mest för att det är så jäkla gött och fridfullt där nere...

Puss på er!
Leighton beach nära Freo... Underbart!

Kommentarer
Postat av: Mammo

2013-01-12 @ 13:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0