Från Pattaya till Sydney

Det började på eftermiddagen, den 28/12 då vi blev hämtade av en minibuss som skulle ta oss till en annan minibuss för avresa mot Bangkok. Vi hade dividerat länge och väl om hur vi skulle ta oss dit, med vanlig buss från busstationen eller via minibuss direkt från hotellet. Det senare alternativet var det dyraste, 800 baht för 2 personer. Storbussen kostade 250 baht för 2, men komforten är en helt annan på en minibuss, så vi beslöt oss för att ta den till slut. Den minibuss som hämtade oss på hotellet var den skrangligaste jag någonsin sett, men chaufförerna (dom var 3!) lovade att detta bara var en transferbuss till den riktiga bussen som vi skulle ta. Efter 20 minuters vansinnesfärd stannade vi vid en fräsch och ny minibuss, och vi släppte av två backpackerkillar som hade suttit bakom oss. Konstigt tänkte vi, varför får inte vi gå av, båda ska till Bangkok men vi ska inte av här? Efter en bit på vägen till blev vi avsläppta. På busstationen. Och vi skulle ta en STOR buss. En stor skranglig buss som vi hade betalat 800 baht för att åka. På biljetten vi fick tryckta i handen stod: "Price: 124 baht". Jomen hallå, det här stämmer inte sa vi till chauffören, vi betalade 800 för det här? "No no, it's okey" svarade han, "You will not have to pay more money" NÄ AFAN, vi har ju redan betalt åt helvete för mycket! Ivrig som fan var han att vi skulle gå, och nu förstår vi varför...Tomas hade haft en limpa Camel i väskan som under färden hade förvarats framme hos chaufförerna, och dom gillade visst Camel lika mycket som Tomas. Cigaretterna är nu long gone, hur fan vågar dom? Nåväl, vi fick ta den stora bussen, jag var arg som ett bi och Tomas försökte lugna "Såja såja, vi kan inte göra något åt det nu ändå, eller hur?" Nä såklart. Men ändå. Jävla thaiare till att lura folk och stjäla ens saker! Vi blev avsläppta på flygplatsen, fick ta taxi till vårt hotell som vi hade bokat (dyrt, 1000 baht) men vi ville lyxa till det eftersom dom hade jacuzzi. Väl framme var klockan runt 22 och vi åt lite och såg fram emot ett varmt bubbelbad. Med badkläderna i handen kilade vi ner mot skylten där det stod swimmingpool. Vi hittade inte riktigt, men sen slog det oss...skylten pekade utåt, och där ute mitt i nattmörkret så fanns där en pool. En vanlig jävla iskall swimmingpool. Kul. Nejtack, med hosta och halsont så sket vi i det och gick och la oss istället. Tidigt tidigt dagen efter åkte vi till Suvarnabhumi Airport igen, för att åka 6 timmars flyg till Sydney. Förutom att det inte tog 6 timmar. Utan 9. Och en halv. Vi hade fått för oss att det skulle gå fort men vi måste ha kollat fel. Det positiva var att att flyget bara var halvfullt så Tomas la sig över 3 säte och jag över mina 2. Vi sov igenom hela flygresan, bortsett från måltiderna. Skönt! På kvällen landade vi i Sydney, fixade simkort och vatten och annat livsnödvändigt, sen tog vi taxi till Manly. Hej Australien, svindyra land! Taxin gick på ca 85 dollar (gånger lite mer än 7 för att få fram den svenska summan) Vi är vana vid baht. Och att allt är i princip gratis. Australien påminner lite om Sverige, det är väldigt rent och fint. Och dyrt. Vi var osäkra på om man kunde dricka kranvattnet (som stinker klor) så vi gick och handlade. 2 halvlitersflaskor för 5 dollar = ca 35 kronor. Jesus, innan har vi köpt 6 LITER för 7 kronor! Jag fick lite småpanik, jag som alltid dricker så mycket vatten, hur ska det gå? Dagen efter hittar vi små "vattenstationer" där du får fylla på dina vattenflaskor. Gratis! :) Lycklig blev jag, det är en sak som är säker! Följande dagar som varit har vi mest utforskat området vi bor på, Manly. Vi lagar vår egen mat (det har jag längtat efter) på vårt hostel tillsammans med 200 andra, och det känns väldigt konstigt. Vi bor i ett litetlitetpytterum med två andra brittiska tjejer. Inget fel på dom, inte överhuvudtaget, men fan, det är konstigt att höra okända människor ligga och snarka i samma rum som en själv, och det är minst lika störigt att vakna av att dom prasslar och drar i dragkedjor och öppnar och stänger väskor och har sig. Det blir inte bättre av mitt härliga morgonhumör heller :) Nyår firade vi inne i stan, det var helt sjukt med folk där fanns! Gånga Malmöfestivalen med 10 så har ni trängseln där var. Jag tror säkert det finns en del människor som blir ihjältrampade där, så vi ställde oss en bit därifrån. De skjuter upp raketerna vid Sydney Harbour Bridge (tror det heter så) och vi ställde oss precis vid början av bron. Det var jättefint, det vi såg. Kollar Aftonbladet dagen efter och ser hur det såg ut på riktigt, alltså sett från hela bron. DET var sjukt och det visade sig att vi bara sett en liten del av det stora hela :) Nåja, det var fint ändå. Spenderade dagen på stranden igår, kändes mycket konstigt med tanke på att det var nyårsdag, men jag klagar inte :) Alla är helt tokiga i solskydd här, men eftersom jag och Tomas numera har Thailandhud så tänkte jag att det inte var så farligt. Tog bara lite på axlarna och tänkte att det skulle räcka. Smetade även på lite morotsolja, why not liksom. Efter ett par timmar i stekande sol säger Tomas: "Ööh du, vet du varför folk har sån noja med solskydd här?" Nä, vadå menade jag då, och han bara "Höhö ja, asså, Australien har hål i sitt ozonlager så solen är skitstark här!" Hmm. Jotack, jag var bränd när jag kom hem. Efter bara 3 timmar! Usch, farligt farligt, jag kör med solskydd nästa gång. Idag spenderar vi därför mesta tiden i skuggan, och vi har också upptäckt att McDonalds har gratis wifi. Gött!!! :) Puss på er där hemma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0