Båttur och reseplanering

I söndags så stod Harbour Cruise på schemat. Det var sådär kul, att göra gruppgrejer är inte riktigt min sak, särskilt inte när det går lååångsamt! Vi såg dock operahuset och Sydney Harbour bridge, något som vi inte hann med på min & Tomas rundvandring häromdagen. Vi tog sedan båten till Watson Bay för att gå runt "ön". Där fanns egentligen inte så mycket att se, så jag förstod inte poängen med hela rundturen egentligen. Så fort vi var klara skulle gruppen gå och äta fish&chips, för $12 (90 kr) så det blev nejtack för vår del, jag gillar inte ens fisk, så vi blev visad vilken båt vi kunde åka hem och som tur var så gick den direkt. Efter 20 minuter hoppade vi av, och för att komma in city igen så var man tvungen att dra sin båtbiljett genom en kortläsare så att grindarna öppnade sig. Och våra biljetter passade inte in i kortläsaren så där stod vi som två fån och tittade på alla andra som hade äran att få komma in i Sydney igen. Vi pratade med en "gulväst" och då förklarade han att vi hoppat på fel båt. Hur det nu kan vara möjligt tänkte vi, eftersom vi trots allt hade åkt båten, och kontrollanterna ombord inte hade sagt något när vi gick på? Nej, då går det tydligen två företag ute på vattnet, och vi hade åkt med den som vi inte hade biljett till. Ett annat par från USA hade gjort samma sak så de bad att få prata med managern. Managern OCH två vakter som placerade sig på nära avstånd kom, men killen som var chef sket i vilket och sa att det var vårt eget fel. Jag menar, hemma kan du inte åka buss med en biljett som tillhör något annat företag än Skånetrafiken, det kontrollerar ju kontrollanten, noga dessutom! Nåja, han hade noll och ingen förståelse för oss, utan vi fick köpa två nya biljetter för 11 dollar (ca 85 kr) för att komma igenom grindarna. Vilket projekt!

Igår sov vi till 11.30, jag har dragit på mig världens förkylning IGEN. Störigt att aldrig bli riktigt frisk, såhär har det varit i en månad nu :( Vi har lyckats göra lite kreativt idag iallafall, sorterat ut massa kläder som ska läggas in i vårt reseföretags luggagestore (ååååh så skönt att bli av med grejer som man ändå inte har använt under resans gång, men som man inte vill slänga) och sedan har vi ätit pizza och lämnat in tvätt. Vår plan för imorgon är att boka tåg till Perth. Ett 3-dagarståg, helt sjukt. Man kan flyga också, det tar betydligt färre timmar (ca 5-6) men det ska tydligen vara en fantastisk view och en rejäl upplevelses att göra resan via tåg. Backpackerpriset är $299, vilket blir ca 2250 kr, så det är en dyr resa. Flyg ligger på samma, men då åker man inte förrän om 2 veckor så med boendepriset som råder här så blir det billigare med tåg.

Hur som helst, vi tänkte boka och sådär idag, och då ska jag även lägga upp alla foto och massa annat som måste fixas, för min iPhone är numera full :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0