Asiater med tvång

Godkväll kära blogg. Nu har jag tappat räkningen på hur många timmar vi rest med tåg. Hoppade på Indian Pacific (routen heter så eftersom man åker från Pacific Ocean till Indian Ocean) igår klockan 14.55. Tidigare på dagen hade vi gjort i ordning värsta matsäcken, pannkakor, mackor, godis, frukt, chips, läsk, konservburkar med mat och massa annat för att vi skulle slippa vara hungriga. Mat ombord finns förstås men jisses...det är inte billigt här. Eftersom vi inte hade några kylklampar så fick Tomas en briljant idé. "Vi köper is och stoppar i plastpåsar!" Sagt och gjort, vi gick upp till Coles och köpte en hel jäkla säck med is (det fanns inget mindre, vi valde mellan glasspinnar och en issäck...det blev det senare alternativet) och gick tillbaks till vårt hostel för att göra kylklampar. Med en kavel krossade Tomas isen och lade ner i plastpåsar samtidigt som jag bredde pannkakor med sylt och socker. Stressade som fan eftersom vi hade ca 40 minuter att packa ihop allt och ta oss till tågstationen. Vi tog taxi... Vi hann som tur var, alltid ute i sista sekunden. Vi hamnade bredvid två asiatiska tjejer, herregud säger jag bara... Det första dom gör är att ta fram sprayflaskor med sprit och spritar ner ALLT runtom dom. Spraysprayspray sen torktorktork på sätet, armstöden, nackstödet, stolarna framför, fönstret och väggarna... Jag och Tomas satt bara och gapade. Okej att sprita lite på armstöden kanske men är resten inte lite att ta i...? Nåväl, kvällen på tåget igår gick relativt fort. Ljudbok, MIG-spel på mobilen, pannkakor och mackor, nachostallrikfrån restaurangen, solnedgång och sen hade timmarna susat förbi. Man sitter ungefär som på ett flygplan fast med betydligt större plats för benen, och sätet kan man i princip lägga helt ner. Mysigt! Myskänslan förstärktes inte direkt när våra två asiatvänner satte igång en kinesisk film på deras dator med ljudet på. Högt. Kinesiska är fan inte kul att lyssna på, jag lovar! Senare på kvällen gick en av dem in och duschade, och sedan när hon var klar hade hon dom mest märkliga ritualerna jag nånsin sett, jag tror att det ligger en hel del tvång bakom det hela... Jag tittar bort åt hennes håll och ser nåt läskigt i det mörka fönstret. Inser att det är hennes spegelbild, och att det ser ut som att hon har toapapper hängandes i ansiktet... Jag sa till Tomas att jag MÅSTE ha det på foto, så han sätter sig framför kameran och jag "siktar" på honom och med i bakgrunden kommer hennes ansikte då hon just vänder sig hit när jag knäpper av (kommer jag inte till himmeln nu?) och jag får världens klockrenaste bild på henne. Hon ser så jävla läskig ut, jävla mask, måste man göra det på tåget liksom? (I skrivande stund gör hon om exakt det jag beskrivit nu, jag dör lite inombords...) När hennes kompis kommit ur duschen plockar hon fram en förpackning och drar ut en till mask. Hon håller upp den i luften och jag håller på att kissa på mig av garv, det är ingen vanlig ansiktsmask, utan det är en oval ansiktsformad blöt tygbit med hål för ögon, näsa och mun, vilket gör att det hela ser ut som en glad smiley...jag dog lite igen... Hon sätter på den på ansiktet och efter en stund när hon är klar drar hon av den och smörjer in armarna med den. Makes no sense, och jag och Tomas bara stirrar på varandra. Måste säga att dom två asiaterna är underhållning på hög (låg?) nivå. Vi bestämde oss för att sova vid 23-tiden. Det var inte det lättaste, så för att kunna somna så delade vi på en valium. Tack och hej för oss, jag la mig till och med på golvet och tyckte det var ganska mysigt :)

Imorse vaknade jag vid 8.30 av att solen stekte i ansiktet, smått yrvaken tills jag fattade att jag var på golvet i ett tåg. Kollade upp mot Tomas och dör av garv, han har krupit in i sitt påslakan och dragit det över huvudet. Han liknar på så vis en mumie, men vad gör man inte för lite sömn? :) Vi blev avsläppta klockan 16.00 i Adelaide, ÄNTLIGEN frisk luft! Vi googlade Coles, vår älskade favoritaffär, och såg att det låg 2,5 km från tågstationen så vi gick snabbt som fan dit, handlade, inom Hungry Jacks för hamburgare och sen snabbt som fan 2,5 km tillbaka. Sååå skönt att få röra sig så mycket efter ett dygns mer eller mindre stillasittande. Tåget avgick 18.30, nästa stopp är imorgon på eftermiddagen någon gång. Imorgon är det dessutom dags för 24 timmar i öknen, ska bli spännande. Jag sitter och väntar på att få se kängurur, så förhoppningsvis kommer det imorgon...

Nattinatti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0