Servitris - är det mitt kall här i livet?

Igår stundade ännu en kväll med Boby. Det ni! ;) När jag anlände på plats satt där en ny tjej och glodde på en stol i köket. Jaha tänkte jag, detta är min ersättare som ska göra kaffe eftersom inte jag är kapabel till det. Jag ställde mig och skalade potatis och tjejen som hette Sonja råglodde. Va fan, ska du bara sitta där och glo tänkte jag, och då kom Boby och skakade hand med henne. Fan, hon ÄR verkligen ny. Men - om jag ska få kicken, varför tar han in mig ikväll då? Det blev lite förvirrat i mitt huvud tills det plingade i kassahörnan och en kund behövde hjälp. "Öööh Sandra, it's for you" pep Sonja fram, och jag blev glad. Yes, det är mina kunder och jag har kvar min kassaposition. Och min servitrisposition. Och min kaffegörarposition (vilket jag gärna blir av med eftersom jag nu jobbat tre pass och maskinen kokat över ungefär 8 gånger). Sonja var tydligen en extrahjälp. Som inte var lika grym som jag, så hon blev hemskickad tidigare. Och jag, jag fick vara kvar och njuta av varenda sekund. Jag fullkomligt ÄLSKAR det! Igår hade vi 50 gäster i buffén, 14 gäster i ett och samma sällskap och resterande var vanliga strögäster liksom (vad fan är en strögäst?) Jag har aldrig varit igång lika mycket överallt som igår, det var så enormt mycket att hålla koll på, och jag hade fan stenkoll och jag älskade varje sekund av mitt arbetspass! Det är så jävla roligt! Jag var helt uppe i varv igår vid 23-tiden när jag skulle cykla hem, så jag glömde ringa Tomas för att be honom möta mig. (jag är sååå mörkrädd i stan på kvällarna) Nåväl, jag cyklade på i mörkret och en bra bit fram på vägen ser jag nån jävel som kommer cyklande mitt på vägen, rakt emot mig. Andas nu, tänkte jag och cyklade på. Hjärtat började bulta hårdare och hårdare när jag ser hur personen kommer närmre, mer över mot min sida. Vi möts mitt i mörkret, och min fasansfulla fantasi är att när personen cyklat förbi, ska vända sig om och cykla efter, kanske för att råna mig eller ännu värre, mörda mig. Jamen va fan, ni vet hur mycket skit som händer nuförtiden. Hursomhelst, personen visslar på mig när han cyklar förbi och då får jag full fart på pedalerna, tjohej vad fort det gick, och lite diskret vänder jag mig om och ser i ögonvrån hur personen har vänt om, och nu cyklar emot mig. Nu dööööööör jag tänkte jag, hjärtat gick i 190 och svetten rann, samtidigt som jag men ena handen försökte öppna dragkedjan till väskan, rota runt för att leta upp mobilen och sen slå numret till Tomas. Jag vände mig om en gång till, denna gången ordentligt, och jodå, mycket riktigt var personen efter mig. NEJ jag är för UNG för detta, och då hör jag personen vissla igen. Signalerna hördes långsamt i luren och gråten var farligt nära samtidigt som jag cyklade i samma tillåtna hastighet som på en motorväg. Jag hade fullständig panik. Tomas svarar och flåsar "Deehheeht ääähhr jhaaahhg, staahhaaanna!!" För helvete. Jag stannade, släppte cykeln och benen vek sig. Jag tror aldrig jag varit så rädd. Någonsin. Men det slutade bra, som tur är, och jag har nog aldrig blivit så glad över att få se Tomas :)

Idag var det Bobyjob igen. Sonja dök aldrig upp, och jag vet inte varför. Det var lugnare idag, dock inte lugnt, men jag var lika lycklig för det. Ett tillfälle gick jag förbi Boby och han utbrast på sin indiskengelska "Oooh whått häppend Sandra, yo smaijling så match?" Jadu Boby din lilla filur, här går jag och ler för mig själv, för vet du, jag tror jag har fallit pladask för mitt jobb. Varför vet jag inte, jag bara vet ATT det är så. Jag lär mig mer och mer, och idag har jag lärt mig något alldeles nytt om tårtor. En normalstor Bobytårta är 14 bitar. Jag fick i uppgift att skära den (märk väl, ej specificerat i hur många bitar) och sedan la jag den i kylutrymmet vid kundhörnan. Jag serverade en del kunder, en dyr kaka dessutom ($4 för en bit, ca 30 kronor). Efter ett tag kommer Boby och tittar på min tårta, kliar sig i pannan och säger "Oooh Sandra, you will mejk mii a lot of good manni witt this cejk, but is no good får castumer!" Vadådå, tänkte jag, detta är ju perfa! Då säger Boby att det ska vara 14 bitar. Etta, fyra. Jag råkade skära tvåa, fyra. Jamen vadå. 14 eller 24 liksom, visst var bitarna små men, ja..ska dom inte vara det? Munsbitar liksom. Boby frågade hur många kunder jag serverat med denna tårtan, och jag svarade, kanske med en aning underdrift "typ tre, kanske fyra". Boby fick ett nytt kli-anfall i pannan. "Ååååååooh my godness". ÅhnejsnällaBobyhataintemignu. Hundögon, do your work! Det funkade. Vi fick istället "lappa" ihop två bitar varenda gång en kund skulle ha tårta, men vad gör det - allt går att lösa med lite fantasi...

Idag fick jag också lära mig att "Gå och ändra skylten från stängt till öppet" inte alltid är så lätt som det låter. Ute vid vägen finns en stor plåtskylt med två sidor där det stod "Closed" på. Boby ville att jag skulle göra så att kunderna såg att det var öppet. Översatt till Sandra(blondin)svenska blir det: Ta in skylten. Skyltjävlen var fastkilad i nåt rör ute vid vägen, och jag lirkar och bänder och sliter och har mig tills jag till sist får av den från röret. Jisses vilket tungt fanskap, men envis som jag är ger jag inte upp. Okej, ett rejält tag om skylten och så kilar jag raskt emot ingången, med ett stort leende på läpparna (jag gillar som sagt mitt jobb). Halvvägs framme kommer Boby emot mig, viftandes "Oh no, jo dånt häv to tejk in, liiv it aotsajd" Okej, fan va nice, han måste mena att jag kan "gömma" den här bakom muren, så att kunderna inte ser stängt-skylten från vägen. Lite halvt osmidigt (den var TUNG) lägger jag ner den på högkant på marken, perfekt gömd bakom muren. Sådärja, klappat och klart hulken, tänkte jag tills jag såg Boby närma sig. Vad fan är det nu då... "Nå nå, jo ånli do lajk this..." och Boby visade. Svisch svisch så hade skylten ändrat ord från "Closed" till "Open". Boby hade inte trollat. Han hade tagit av magnetremsan med ordet closed, som i sin tur täckte ordet open. Jag pallar inte med mig själv ibland...men tydligen gör Boby det, och efter ikväll gav han gav mig ett restaurangjobb, varje onsdag, fredag, lördag och söndag framöver ;)

Nedan - min nya kärlek, Sticky date pudding med karamellsås, sååå gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0